Jazda w trudnych warunkach wymaga niestandardowych rozwiązań. Doradzamy, jak wybrać opony 4×4, dzięki którym zachowasz stabilność i przyczepność poza trasą, a uszkodzenie bieżnika będzie rzadkością.
Na co zwrócić uwagę przy wyborze opon do terenówki?
Nowoczesne opony do samochodów terenowych to efekt lat pracy nad projektami, które miały sprawić, by pojazdy mogły docierać do miejsc, które do tej pory były niedostępne, dostarczając kierowcom ogromną dawkę emocji. To rozwiązania o wyjątkowym charakterze, które już na pierwszy rzut oka różnią się od konwencjonalnych modeli opon.
Opony terenowe znakomicie sprawdzają się w przypadku podróżowania po niezbyt często uczęszczanych trasach. W wielu sytuacjach odpowiednie wsparcie dla transportu po niesprzyjających drogach jest wręcz niezbędne. Auta terenowe muszą zapewniać wyposażenie odległym schroniskom oraz ratować z opresji osoby, które są aktualnie daleko od zwykłych dróg i wymagają pomocy. To także źródło niesamowitych uczuć związanych z jazdą w bardzo trudnych, nieprzewidywalnych warunkach.
To jednak tylko niektóre z korzyści, które zapewnia nam napęd 4×4. Jakie opony wybrać, by były najbardziej odpowiednie do wykorzystania w trudnych warunkach? Kwestia wytrzymałości wydaje się oczywista. Muszą być to produkty, które doskonale poradzą sobie z uszkodzeniami mechanicznymi i będą odporne na wiele czynników. Z bardziej konwencjonalnych parametrów warto zastanowić się nad kwestiami takimi jak profil, średnica czy szerokość ogumienia.
Jaki profil opony 4×4 będzie odpowiedni?
Większość opon 4×4 ma dosyć spory profil, dzięki czemu są odpowiednie do jazdy w trudnych warunkach. To parametr, który określa stosunek wysokości opony do jej szerokości. W przypadku ogumienia do samochodów terenowych można spotkać modele z profilem 70%, 75%, a nawet większym.
Jaka średnica opony 4×4 będzie odpowiednia do mojego pojazdu?
W instrukcji samochodu znajdziemy informacje na temat średnicy fabrycznie zamontowanych felg. To wymiar, który musi być dostosowany do konstrukcji pojazdu. Najlepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z ogumienia przeznaczonego dokładnie do danej średnicy kół.
Ile powinna wynosić szerokość bieżnika w oponach 4×4?
Opony do samochodów terenowych wyróżniają się bardzo szerokim bieżnikiem. Przeważnie są to wartości od 200 milimetrów wzwyż, a niektóre modele oferują nawet ponad 300 milimetrów.
Popularne oznaczenia opon terenowych. Jakie opony – AT czy MT?
Opony terenowe mogą być opisywane w różny sposób. Część z nich jest oznaczana po prostu jako modele 4×4 – szczegóły na temat wykorzystania znajdziemy wtedy w specyfikacji danego produktu. Bardzo często możemy spotkać się jednak z literami „AT” oraz „MT”. Co oznaczają te nazwy?
Opony terenowe AT
Skrót „AT” rozwijamy jako „All Terrain”. Są to zatem opony terenowe stworzone z myślą o różnych sytuacjach, które sprawdzają się zarówno w trudniejszych, jak i w bardziej przyjaznych warunkach. Znajdziemy w nich bieżnik o głębszych klockach niż w przypadku standardowych opon. Nie jest to jednak rozwiązanie, dzięki któremu poradzimy sobie z każdą, nawet najbardziej wymagającą trasą. Opony typu AT mogą być także wykorzystywane w trakcie jazdy po mokrej nawierzchni, lecz również i w tym przypadku nie możemy liczyć na stuprocentową wydajność oraz stabilność jazdy. Nie oznacza to oczywiście, że nie warto wybierać tego rodzaju ogumienia. Istotną korzyścią w ich przypadku jest wysoki, jak na opony do samochodów terenowych, poziom komfortu jazdy w trakcie podróżowania po standardowych trasach. Wielu kierowców uważa tak zwane „ateki” za najlepszy wybór do codziennego użytku. Zastanawiając się, jakie opony AT sprawdzą się najlepiej, warto zwrócić uwagę na ofertę najbardziej znanych producentów rozwiązań tego typu, takich jak BFGoodrich czy Bridgestone.
Opony do terenówki MT
Oznaczenie „MT” to „Mud Terrain”, czyli „teren błotnisty”. To opony terenowe do zadań specjalnych – widać to już po samym wyglądzie modeli tego typu. Ogromne klocki, bardzo drapieżny bieżnik oraz spory profil to typowe cechy w tej kategorii. Oczywiście nie są to jedynie aspekty wizualne; każdy z elementów konstrukcji ma w założeniu czemuś służyć.
„Emteki” znakomicie sprawdzają się w najtrudniejszych warunkach, dzięki czemu są to najlepsze opony do samochodów terenowych, które poruszają się po bagnach, terenach o bardzo niepewnym podłożu, a także po lasach, pustyniach czy plażach. To świetny wybór dla każdego fana off-roadu, jednak opony MT nie są pozbawione wad. Komfort jazdy w normalnych warunkach stoi tutaj na bardzo niskim poziomie – hałas towarzyszący jeździe po zwykłym asfalcie może skutecznie zaburzyć codzienne podróżowanie.
Jakie opony terenowe będą lepszym wyborem – AT czy MT?
To kwestia w dużym stopniu zależna od naszych indywidualnych potrzeb. Dla niektórych MT to jedyny słuszny wybór, który sprawdzi się szczególnie tam, gdzie nie ma dostępu do standardowych dróg. Inni kierowcy z kolei wolą poruszać się lżejszymi terenówkami po mniej wymagających trasach, w których przypadku ogumienie typu AT sprawdzi się znakomicie. Opony do terenówki to jednak znacznie szerszy przegląd różnych propozycji. Warto zatem poznać szczegółową specyfikację i poszukać modeli wysokiej klasy o zróżnicowanych parametrach – zarówno AT, jak i MT.
Opony do SUV 4×4 – do jazdy po terenie i po autostradzie
Nie każdy pojazd 4×4 jest wykorzystywany w skrajnie wymagających warunkach. Popularnym kompromisem pomiędzy pełnoprawną terenówką a komfortem codziennej jazdy jest SUV. Wielu kierowców pojazdów tego typu często jednak kusi się na zjazd z konwencjonalnych tras – wtedy zdecydowanie warto zainwestować w bardziej terenowy wariant ogumienia. Należy jednak pamiętać, że opony o głębokich rowkach na bieżniku, które są dostosowane do najtrudniejszych dróg, nie należą do najwygodniejszych i najcichszych modeli w standardowych warunkach.
Możemy także skorzystać z ogumienia, które prezentuje świetne parametry pod względem poruszania się po asfalcie, lecz jest dostępne w rozmiarach dostosowanych do potrzeb aut typu SUV czy terenowych. Tego typu modele to opony szosowe lub szosowo-terenowe – oznaczane także skrótem „HT”.
Czy można stosować różne opony na dwóch osiach 4×4?
Według obowiązujących w Polsce przepisów musimy stosować takie same opony na jednej osi, jednak druga oś może już korzystać z innego ogumienia. Jest to jednak niemal zawsze nieodpowiedni wybór – nawet podobne modele mogą prezentować delikatnie inne parametry, co znacząco wpłynie na komfort i bezpieczeństwo jazdy.
To szczególnie ważne w przypadku samochodów z napędem na cztery koła. Różne opony na dwóch osiach to bardzo zły pomysł, zwłaszcza w przypadku automatycznie dołączanego napędu. Taki dobór ogumienia może spowodować problemy w pracy różnych układów samochodu, a także znacznie szybsze zużycie bieżnika opony oraz mechanizmu różnicowego pojazdu.