Strona głównaInneO jakich formalnościach trzeba pamiętać po zakupie używanego samochodu?

O jakich formalnościach trzeba pamiętać po zakupie używanego samochodu?

-

Aby znaleźć używany samochód w dobrym stanie, często trzeba przejrzeć dziesiątki ogłoszeń. Spisanie umowy kupna z dotychczasowym właścicielem wcale nie kończy procesu zakupu samochodu. Jakie jeszcze formalności czekają na osoby kupujące auto z drugiej ręki?

Toyota Corolla, Skoda Superb, Renault Megane, Opel Astra czy Kia Sportage – to tylko kilka z wielu modeli samochodów cieszących się dużą popularnością wśród polskich kierowców. Bez względu na wybrany egzemplarz, musisz pamiętać jeszcze o urzędowych formalnościach, jakie wiążą się z nabyciem używanego pojazdu. Z poniższego poradnika dowiesz się, jak postępować po zakupie auta zarejestrowanego w Polsce, które kupujesz od osoby prywatnej.

Jaki podatek trzeba zapłacić od zakupu używanego samochodu?

Właściwym podatkiem jest PCC – podatek od czynności cywilnoprawnych. Aktualnie wynosi on 2 proc. wartości pojazdu. Zwrot „wartość pojazdu” jest kluczowy – chodzi o wartość rynkową pojazdu, która niekoniecznie musi odpowiadać kwocie widniejącej na umowie. Przykład? Wystarczy, że sprzedawca udzieli rabatu nabywcy, np. ze względu na rysy widoczne na karoserii. Zdarza się też, że aktualnemu właścicielowi spieszy się ze sprzedażą i aby szybko znaleźć nabywcę, schodzi on z ceny.

Od zasady, zgodnie z którą po zakupie używanego samochodu od osoby prywatnej nabywca ma obowiązek zapłacić podatek od czynności cywilnoprawnych, jest kilka wyjątków. Kiedy nie trzeba płacić PCC? Zwolnienie z tego podatku jest przewidziane w kilku sytuacjach, a najpopularniejsze z nich to:

  • wartość rynkowa przedmiotu umowy (w tym przypadku samochodu) jest niższa niż 1000 zł,
  • samochód nabywa osoba niepełnosprawna mająca znaczny lub umiarkowany stopień niepełnosprawności 

Zapłata podatku to nie wszystko – konieczne jest jeszcze złożenie deklaracji PCC. Właściwa deklaracja to PCC-3. Gdy nowy pojazd nabyły dwie osoby, do deklaracji należy dołączyć druk PCC-3/A. Dobrą wiadomością jest, że dokumenty do urzędu skarbowego można złożyć przez internet, za pośrednictwem Portalu Podatkowego.

Ważne są też terminy – zarówno na zapłatę podatku, jak i złożenie deklaracji w urzędzie skarbowym masz 14 dni.

Co z ubezpieczeniem OC po zakupie używanego samochodu?

Formalności związane z zakupem używanego samochodu dotyczą też ubezpieczenia OC. Czy ubezpieczenie OC samochodu przechodzi na nowego właściciela? Tak, o ile w momencie sprzedaży auto jest ubezpieczone. Zdarza się, że sprzedawany pojazd nie posiada OC, a wówczas należy nabyć polisę już w dniu zakupu samochodu.

Kwestia ubezpieczenia jest dość prosta – możesz:

  • skorzystać z polisy OC sprzedawcy – może się jednak okazać, że ubezpieczyciel zażąda dopłaty do składki (ma to związek ze zmianą ryzyka ubezpieczeniowego),
  • zrezygnować z ubezpieczenia OC dotychczasowego właściciela pojazdu i kupić polisę we własnym zakresie – u zaufanego agenta lub korzystając z porównywarki ubezpieczeń online.

Bez względu na to, jaką decyzję podejmiesz, musisz poinformować firmę ubezpieczeniową o zakupie samochodu. Leży to w Twoim interesie – w ten sposób sprawdzisz, czy składka została opłacona w całości (u niektórych ubezpieczycieli można ją opłacać w ratach) i czy wystąpi dopłata. Jeżeli przejmujesz polisę OC, u tego samego ubezpieczyciela możesz dokupić inne polisy komunikacyjne, np. AC czy assistance. Wówczas będą one obowiązywać do końca umowy OC.

W przypadku ubezpieczeń komunikacyjnych istnieje wiele reguł, o których trzeba pamiętać. Jeżeli planujesz korzystać z przejętego ubezpieczenia OC, to koniecznie pilnuj daty końca umowy – nie możesz dopuścić do przerwy w ubezpieczeniu, bo to wiąże się z poważnymi konsekwencjami finansowymi.

Gdzie i jak przerejestrować używany samochód po jego zakupie?

Potwierdzeniem zakupu samochodu jest umowa kupna-sprzedaży. Konieczna jest jednak jeszcze aktualizacja danych w dowodzie rejestracyjnym auta. Właśnie temu służy procedura rejestracji auta. To ostatnia z formalności po zakupie pojazdu.

Aby urzędnicy wydziału komunikacji dokonali niezbędnych zmian, konieczne jest złożenie wniosku o rejestrację pojazdu wraz z wymaganymi załącznikami. Są to:

  • dokument potwierdzający prawo własności – umowa kupna auta,
  • dotychczasowe tablice rejestracyjne,
  • potwierdzenie opłat – rejestracja pojazdu kosztuje 161,50 zł (ze standardowymi tablicami rejestracyjnymi), 1081,50 zł (z tablicami indywidualnymi) lub 81 zł (gdy chcesz korzystać z dotychczasowych tablic),
  • dowód rejestracyjny.

W przypadku rejestracji auta również obowiązuje urzędowy termin, w jakim należy złożyć wniosek wraz z załącznikami – wynosi on 30 dni od dnia zakupu pojazdu. Za brak zgłoszenia nabycia samochodu (następuje to przy rejestracji pojazdu) grozi kara w wysokości od 200 do 1000 zł.

Procedura rejestracji samochodu jest dwustopniowa. W pierwszej kolejności wydawany jest tzw. miękki dowód (na okres 30 dni), a dopiero następnie właściwy dowód rejestracyjny (na stałe). W praktyce oznacza to dwie wizyty w wydziale komunikacji.

Materiał partnera

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

POPULARNE

Sunfull – opinie

0
Użytkowanie auta to dla wielu osób jest przyjemność, ale niejednokrotnie także spory problem. Nie wiemy na przykład bardzo często, jakie opony kupować. Tymczasem sprawdzają...
Opinie o Valeo

Valeo – opinie

sposób na nieuczciwego mechanika

Sposób na nieuczciwego mechanika

OSTATNIE POSTY