Antiblockiersystem, Anti-Lock Breaking System, czyli po prostu ABS, to system zapobiegający blokowaniu kół w trakcie hamowania i niebezpieczeństwom wynikającym z takiej sytuacji. Podczas zablokowania się koła, może dojść do ściągania samochodu w jedną stronę, wpadnięcia w poślizg albo wirowania samochodu, co spowoduje utratę kontroli nad pojazdem. ABS utrzymuje stabilność auta i pomaga w zachowaniu właściwego toru samochodu. Jest to element układu hamulcowego, który w Polsce obowiązkowo jest montowany w nowych autach od 2006 roku, ale również znajduje zastosowanie w motocyklach. Ten system niewątpliwie zwiększa bezpieczeństwo, ale niestety nie jest bezawaryjny. Dalej radzimy jak hamować z tym systemem, w jaki sposób dokonać rozpoznania usterki czujników oraz jak odpowietrzyć układ hamulcowy z ABS.

Technika hamowania z systemem ABS

Hamowanie w trudnych warunkach, posiadając ABS, jest o wiele łatwiejsze. Bez tego wspomagania układu hamulcowego, nagłe hamowanie jest obarczone ogromnym ryzykiem wpadnięcia w poślizg. Przy hamowaniu bez ABS należy zachować zimną krew, co w przypadku niektórych kierowców, szczególnie początkujących, jest niezwykle trudnym zadaniem. Należy wtedy na zmianę wciskać mocno hamulec i puszczać, jeśli wyczujemy, że koła się blokują, korygując w ten sposób tor jazdy samochodu. Dzięki systemowi ABS nasze hamowanie ogranicza się jedynie do jednoczesnego wciśnięcia „do spodu” hamulca oraz sprzęgła. Sprzęgło zapobiega zgaśnięciu silnika, co uniemożliwiłoby działanie ABS, który wypycha pedał hamulca w przeciwną stronę, niż wciska kierowca. Pomimo drżenia czy dziwnego zachowania pedału hamulca, nie należy zwalniać nacisku – w ten sposób system działa najefektywniej przy zachowaniu jak najkrótszej drogi hamowania. O czym warto wspomnieć to, że ABS nie skraca drogi hamowania – jeżeli jednak kierowca będzie popuszczał hamulec, zamiast maksymalnie dociskać, to ABS ją wręcz wydłuży.

Jak działa pompa ABS?

Działanie ABS jest proste, a jego stosowanie może nawet uratować życie w niebezpiecznych sytuacjach pojawiających się podczas awaryjnego hamowania. Czujniki prędkości obrotowej, znajdujące się w każdym kole przy piaście, są wyczulone na zmiany spadku prędkości obrotowej koła, co może sygnalizować wpadanie w poślizg. Aby koło nie uległo zablokowaniu, pompa ABS obniża ciśnienie w układzie hamulcowym danego koła, dopóki nie zacznie się szybciej obracać – wówczas siła hamowania zostaje stopniowo zwiększana. Te ruchy pulsacyjne – blokowanie i odblokowywanie kół, są kluczowe i umożliwiają zachowanie względnej kontroli nad pojazdem. ABS-em steruje układ elektroniczny, przenoszący sygnał z czujników do pompy. Co jednak zrobić, jeżeli jeden z elementów systemu ulegnie awarii?

Jak działa pompa ABS

Jak sprawdzić czujnik ABS?

Jedną z najczęściej spotykanych przyczyn nieprawidłowego funkcjonowania ABS jest awaria czujnika prędkości obrotowej kół. Rozróżniamy dwa rodzaje czujników: pasywne i aktywne. Te pierwsze są bardziej wytrzymałe i łatwiejsze do diagnozy w przypadku uszkodzenia, ale odchodzi się od ich stosowania, ponieważ działają mało precyzyjnie w porównaniu do czujników aktywnych. Czujnik pasywny indukcyjny to cewka z rdzeniem magnetycznym. Pole magnetyczne przechodzi przez pierścień zębaty, którego obracanie się zmienia pole magnetyczne, co indukuje prąd elektryczny. Natomiast czujnik Halla, aktywny, jest znacznie bardziej precyzyjny, ale wymaga jednocześnie dokładnego umiejscowienia w określonym położeniu. Reaguje on na zmianę pola magnetycznego wywołaną obrotem koła zębatego lub pierścienia magnetycznego, który może znajdować się np. na łożysku koła – dlatego też nieodpowiednie zamontowane łożyska, przy jego wymianie, może spowodować problemy z systemem ABS. Sygnał, który trafia do sterownika, nie zależy więc od czasu obrotu koła, dzięki czemu system działa nawet w przypadku bardzo niskich prędkości. Oznaki jednoznacznie świadczące o tym, że jeden z czujników uległ awarii, to zapalona kontrolka ABS lub blokada kół podczas hamowania. Czujników w samochodzie mamy jednak cztery – jak sprawdzić, który czujnik ABS jest uszkodzony? Zacząć można od sprawdzenia ogólnego stanu wszystkich czujników – czy któryś jest wyraźnie uszkodzony lub zanieczyszczony. Następnie sprawdzamy, czy żaden z przewodów nie przerwał się oraz, czy nie doszło do zwarcia. W przypadku czujników indukcyjnych sprawdzamy to omomierzem. Czujnik ma dwa wyprowadzenia – jedną sondę omomierza przykładamy do jednego końca czujnika, drugą do drugiego. Wartość 0 omów świadczyć będzie o zwarciu, a nieskończoność o rozwarciu cewki – oba przypadki świadczą o uszkodzeniu czujnika. Czujniki Halla z kolei kontrolujemy oscyloskopem, gdyż omomierz może je uszkodzić. W tym przypadku sprawdzamy sygnał wyjściowy czujnika w trakcie obracania koła.

czujnik abs

Jak odpowietrzyć hamulce z ABS?

Układ hamulcowy jest jednym z najważniejszych układów w samochodzie – nieprawidłowości w jego funkcjonowaniu mogą doprowadzić do wyjątkowo niebezpiecznych sytuacji na drodze. Systematyczne wymienianie płynu hamulcowego i odpowietrzanie może im zapobiec. Zużyty płyn powoduje wydzielanie się oparów, które wraz z powietrzem trafiają do układu przez uszkodzone podzespoły. Powietrze do układu hamulcowego może dostać się także podczas wymiany płynu, dlatego każdej wymianie powinno towarzyszyć odpowietrzanie hamulców. Proces odpowietrzania w samochodzie z systemem ABS należy przeprowadzić w odpowiedniej kolejności: najpierw koło przednie lewe, następnie przednie prawe, później tylne lewe i na końcu tylne prawe. Ważne jest, aby odpowietrzanie kolejnych kół przeprowadzać z przerwami, które pozwolą na schłodzenie się pompy ABS. Na początku operacji uruchamiamy silnik i maksymalnie naciskamy pedał hamulca kilkadziesiąt razy. Zbiornik na płyn hamulcowy powinien być uzupełniony. Na zawór odpowietrzający nakładamy gumową rurkę, umieszczając jej drugi koniec w naczyniu z płynem hamulcowym. Następnie pompujemy hamulec do momentu, aż poczujemy, że pedał stawia duży opór. Będzie to oznaczać, że wytworzyło się odpowiednie ciśnienie. Wtedy raz jeszcze wciskamy pedał do końca i przytrzymujemy w tej pozycji. Druga osoba spuszcza płyn hamulcowy do pojemnika, do momentu aż opór hamulca będzie wyraźnie wyczuwalny. Powtarzamy ten zabieg, aż pęcherze powietrza nie będą widoczne w wężyku, przez który spuszczamy płyn. Na końcu zakręcamy zawór i uzupełniamy płyn hamulcowy. Robimy przerwę i powtarzamy cały proces w kolejnych kołach.

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here