Dobre tradycje warto pielęgnować. Toyota Yaris od lat wyznacza standardy w kwestii bezpieczeństwa, a nowy Yaris Cross pozostaje wierny tym założeniom. Tytuł najbezpieczniejszego auta w klasie to zasłużone wyróżnienie dla modelu, który dba o bezpieczną podróż kierowcy i pasażerów na wiele różnych sposobów. Od najnowszych technologii i systemów, które monitorują drogę, przez solidną, starannie zaprojektowaną konstrukcję, aż po nowoczesne rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo nawet w trakcie parkowania. Oto, co oferuje Yaris Cross.
Toyota – bezpieczeństwo na 5 gwiazdek
Jedna z głównych zasad, jaka przyświeca inżynierom Toyoty podczas projektowania samochodów brzmi „bezpieczeństwo nie powinno być opcją”. Ta dewiza sprawia, że we wszystkich modelach kwestie bezpiecznego podróżowania traktowane są absolutnie priorytetowo. Słuszności takiego podejścia od lat dowodzą wzorowe wyniki w próbach zderzeniowych, a także w testach uwzględniających działanie systemów zapobiegających wypadkom i łagodzącym ich potencjalne skutki.
Każdy model w ofercie wyposażony jest w pakiet systemów i układów, które monitorują sytuację na drodze, pilnują skupienia kierowcy, powiadamiają gdy ten zjedzie z pasa ruchu i potrafią samodzielnie zachowywać odstęp od poprzedzającego pojazdu. W tej materii nie ma mowy o chodzeniu na skróty.
Wszystkie te starania dały małemu crossoverowi zaszczytny tytuł najbezpieczniejszego auta roku 2021. Zgodnie z raportem Euro NCAP, Toyota Yaris Cross zdeklasowała konkurentów w segmencie „Small MPV”. Jakie były wyniki testów przeprowadzanych przez europejską organizację w 2021 roku? Doskonałe rezultaty na poziomie 86% za ochronę dorosłych pasażerów i 84% za bezpieczeństwo przewożonych w samochodzie dzieci dały modelowi pozycję klasowego lidera. Skuteczność głównych systemów bezpieczeństwa czynnego została oceniona na 81%, a ochrona pieszych i rowerzystów – na wysokie 78%.
Testy niezależnej organizacji potwierdziły najwyższy poziom bezpieczeństwa nowego crossovera –zarówno pod względem odporności na zderzenia, ochrony pozostałych uczestników ruchu, jak i działania systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense.
Systemy bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense
Czym są wspomniane systemy i jak wpływają one na bezpieczeństwo? Za nazwą Toyota Safety Sense kryje się szeroki zestaw zaawansowanych technologii wsparcia kierowcy. To zestaw czujników i kamer, które zbierają dane o otoczeniu i ruchu pojazdu. Wszystkie informacje następnie w ułamku sekundy analizowane są przez odpowiednie oprogramowanie. Rozwiązanie stosowane przez Toyotę m.in. w Yarisie Cross zawiera m.in. układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS). Jeden z kluczowych systemów działa w pełnym zakresie prędkości i jest w stanie sam zahamować aż do kompletnego zatrzymania. Układ wykrywa pieszych, rowerzystów oraz motocyklistów i „widzi” sytuację na drodze nawet po zmroku.
Toyota Yaris Cross 2024 potrafi jednak zapobiegać kolizjom i wypadkom na wiele innych sposobów. W razie potrzeby, odpowiedni system pomoże wykonać manewr omijania przeszkody, np. pieszego. Samochód rozpozna awaryjne manewry i zrobi wszystko, by kierowca uniknął zderzenia. System wykrywania zmęczenia kierowcy (SWS) monitoruje zachowanie kierującego i wykrywa potencjalne mikrodrzemki za kierownicą po to, by zapobiegać niebezpiecznym sytuacjom już u źródła. Układ rozpoznawania znaków drogowych podpowie, jakie ograniczenie obowiązuje na danym odcinku drogi, a inteligentny tempomat adaptacyjny stanowi nieocenione wsparcie w trasie i automatycznie utrzymuje bezpieczny odstęp od poprzedzającego pojazdu. Przed skutkami w razie zderzenia w największym stopniu chroni jednak jeszcze coś innego…
Nowa platforma TNGA – dla jeszcze większego bezpieczeństwa
Toyota Yaris Cross została stworzona na platformie z rodziny TNGA. Toyota New Global Architecture to nazwa rozwiązań stosowanych przez Japończyków od kilku lat. Wprowadzenie architektury stanowiło rewolucję dla marki, bo mówiąc najkrócej oznacza modułową konstrukcję, przestronne wnętrza, komfortowe i pewne prowadzenie, a także niespotykaną wcześniej sztywność konstrukcji, która wznosi bezpieczeństwo na nowy poziom. Co sprawia, że szkielet auta tak skutecznie chroni pasażerów?
Crossover Toyoty został zbudowany na solidnej płycie podłogowej, której właściwości biorą się z zastosowania najnowocześniejszych technik i rozwiązań. Przykład? Zaawansowane technologie łączenia elementów zwiększają sztywność nadwozia, jednocześnie obniżając masę konstrukcji. Fotel kierowcy w autach bazujących na platformie GA-B zastosowanej w Yarisie Cross został nisko umocowany i przesunięty nieco do tyłu, co przyczynia się do obniżenia środka ciężkości auta. Takie właściwości zmniejszają szansę na niebezpieczne dachowanie i pozwalają łatwiej zapanować nad pojazdem w trudnej sytuacji drogowej. Zgodnie z mottem „lepiej zapobiegać niż leczyć”, Toyota Yaris Cross prowadzi się pewnie i oferuje doskonałe właściwości jezdne w każdych warunkach. To fundament bezpiecznej jazdy, który pozwala unikać drogowych zdarzeń równie skutecznie co cyfrowi asystenci.
Wracając jednak do konstrukcji modelu – mocne łączenia, szerokie zastosowanie materiałów spajających i duży udział stali o wysokiej wytrzymałości sprawiają, że Toyota Yaris Cross jest niebywale odporna na działające siły i pozwala zamienić wnętrze auta w bezpieczną przestrzeń nawet w razie kolizji.
Toyota Teammate Advanced Park – bezpieczne parkowanie
Bezpieczeństwo jest istotne nie tylko w trasie czy na autostradzie. Toyota Yaris Cross dba o nie nawet podczas parkowania. Pomaga w tym Toyota Teammate Advanced Park, czyli zaawansowany, półautonomiczny system parkowania. Rozwiązanie, które zadebiutowało właśnie w Yarisie Cross przejmuje kontrolę nad kierownicą, gazem i hamulcem podczas cofania i parkowania równoległego, a także wyjeżdżania z równoległych miejsc parkingowych. Jak to działa?
Tajemnicą sukcesu jest tu arsenał aż dwunastu ultradźwiękowych czujników parkowania zamontowanych dookoła samochodu, a także kamera 360 stopni. Toyota orientuje się nawet w ciasnych lukach i potrafi sama zaparkować oraz wyjechać z miejsca parkingowego. System posiada także funkcję wyszukiwania miejsca postojowego, a ponadto może zapamiętać ulubione miejsca parkingowe kierowcy, nawet jeśli nie są oznaczone liniami czy innymi punktami odniesienia. System bazuje na położeniu auta i danych z nawigacji.
Opisany wyżej układ Toyota Teammate Advanced Park to dodatek, który jest standardem w wersji Premiere Edition i znajduje się na liście opcji w wersjach wyposażenia Executive oraz GR SPORT. A inne poziomy wyposażenia? Tu również mamy dobrą wiadomość – nawet w bazowej odmianie, Toyota Yaris Cross jest wyposażona w kamerę cofania. To proste udogodnienie nie tylko podnosi komfort manewrowania. Dzięki obrazowi wyświetlanemu na ekranie łatwiej jest dostrzec zagrożenie oraz małe przeszkody, które bez tego elementu wyposażenia mogłyby pozostać niewidoczne. Już w wersji Comfort mamy z kolei pełen zestaw czujników – przednie i tylne sensory pomagają ocenić odległość podczas parkowania i ostrzegą przed słupkami parkingowymi lub wysokimi krawężnikami.
Jak nowa Toyota Yaris Cross chroni kierowcę i pasażerów?
Najnowsza Toyota Yaris Cross niektóre sprawy opanowała wręcz do perfekcji. Ten wybitnie oszczędny, miejski crossover jak żaden inny model w segmencie chroni pasażerów i kierowcę i dba o bezpieczeństwo podróży. Kluczowe i dostępne już w standardzie systemy, takie jak inteligentny tempomat adaptacyjny, asystent pasa ruchu, układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia PCS, system rozpoznawania znaków drogowych czy system wykrywania zmęczenia kierowcy stanowią mocny fundament i pomagają bez przeszkód dotrzeć do celu, niezależnie od tego, jaką wersję wyposażenia wybierzemy. Wiele nowych technologii i zaawansowanych układów znalazło się też na liście opcji. Dla jeszcze bardziej wymagających klientów przewidziano rozwiązania takie, jak system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA) z automatycznym hamowaniem, układ detekcji przeszkód ICS czy system monitorowania martwego pola w lusterkach (BSM). W każdej odmianie standardem są automatyczne światła drogowe, które zapobiegają oślepianiu innych kierowców po zmroku. Na liście opcji znalazły się z kolei adaptacyjne światła drogowe, które pozwalają jechać „na długich” przez cały czas. Samochód sam wycina z pola świetlnego innych uczestników ruchu tak, by zapewnić doskonałą widoczność, bez oślepiania pozostałych kierowców.
Obok zaawansowanych rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa czynnego, Toyota daje popis w zakresie bezpieczeństwa biernego – solidna, wytrzymała konstrukcja, starannie zaplanowane strefy zgniotu oraz tradycyjne układy takie, jak poduszki powietrzne i napinacze pasów – wszystko to zdało egzamin podczas prób zderzeniowych dokonywanych w laboratoriach, zarówno na etapie projektowania auta, jak i już w procesie homologacji.
Każdy Yaris Cross w standardzie oferuje kurtyny powietrzne, przednie i boczne poduszki dla kierowcy i pasażera, a także innowację dostępną po raz pierwszy w segmencie – centralne poduszki powietrzne między kierowcą a pasażerem w pierwszym rzędzie. Takie rozwiązanie minimalizuje skutki zderzenia jadących w środku osób i zmniejsza ryzyko obrażeń m.in. w razie uderzenia bocznego. Proste, ale genialne rozwiązanie przekłada się na jeszcze wyższy poziom bezpieczeństwa.
Artykuł partnera.