Każdy z nas w głębi marzy aby dojść do takiego punktu w swoim życiu i kupić nowy samochód prosto z fabryki. Dlaczego? Nie chodzi tutaj tylko o to, że nikt wcześniej nim nie jeździł ale głównie o jego wygląd! Co tak naprawdę sprowadza się na to, że samochód wygląda jak nowy? Piękny błyszczący lakier bez skaz i zarysowań, piękne pełne koloru i nie wyblakłe elementy plastikowe, czyste i pięknie błyszczące felgi no i ten zapach! Zapachu nowego samochodu nie da się porównać z niczym innym! Ważne abyście przed przeczytaniem dalszej części wiedzieli jedno, samochód nie starzeje się jak człowiek. Proces starzenia samochodu można zatrzymać, wszystko zależy od pielęgnacji i użycia odpowiednich środków zapobiegawczych. Jeśli zaraz po wyjeździe z fabryki auto zostanie odpowiednio przygotowane i zabezpieczone może wyglądać jak nowe nawet dwadzieścia lat!
Zagrożenia dla lakieru
Oksydacja
Największym wskaźnikiem wieku samochodu jest jego lakier, nie zabezpieczony już po pierwszym miesiącu zmieni swój wygląd. Jak? Lakier bezbarwny czyli górna warstwa lakieru to w dużym uproszczeniu plastik i zachodzi na nim oksydacja czyli proces utleniania. Objawia się to utratą połysku, koloru i matowieniem. Utratę połysku spostrzegawcze oko zobaczy już po miesiącu, po kilku latach lakiery gorszej jakości potrafią robić się matowe. Kojarzycie samochody sprzed 20 lat, które po kupnie były czerwone a po latach stały się różowe? Idealny przykład. W tym przypadku jedynym ratunkiem jest powłoka ceramiczna, która odcina dopływ tlenu do lakieru. W zależności od powłoki ten proces można zahamować na kilka lub kilkanaście lat ale o tym później. Oczywiście oksydacje można usunąć poprzez polerowanie, tym sposobem można również usunąć rysy z lakieru. Oczywiście nie wszystkie!
Zarysowania
Aby opowiedzieć o tym jak usuwa się rysy musicie wiedzieć jak zbudowany jest lakier na waszych pojazdach. Oczywiście najpierw podkład później baza czyli kolor waszego auta i na samym wierzchu lakier bezbarwny, który chroni kolor przed blaknięciem. Sam bezbarwny jest najważniejszą ochroną dla koloru ale sam jest też podatny na uszkodzenia, po aplikacji zastyga jak budyń. Jego górna warstwa jest twarda i jest to około 5 mikronów z 50 całego lakieru bezbarwnego. Pod nią lakier jest bardzo miękki. Usuwanie rys natomiast to nic innego jak usuwanie górnej porysowanej i oksydowanej warstwy lakieru. Wiele rys w tym rysy po szczotkach to głębokie rysy i ich usunięcie wymaga poświęcenia bardzo dużej ilości lakieru. Może się okazać, że ściągniemy twardą warstwę i później lakier rysuje się od dotknięcia placem! O wiele lepszą metodą jest zaokrąglanie krawędzi tych rys tak aby były mniej widoczne, lakier pozostaje wtedy piękny i twardy. Tak postępujemy w Steam Wash Ostrów Wielkopolski a nauczyliśmy się tego od specjalistów takich jak Dr David Ghodussi czy Yvan Lacroix. Zanim oddacie swoje auto na usługę polerowania zapytajcie jak to robią, czy przypadkiem nie nagrzewają lakieru ponieważ przynosi to katastrofalne skutki w przyszłości i czy nie ściągają za dużo lakieru.
Trawienie chemiczne
Kolejnym poważnym zagrożeniem dla lakieru jest trawienie chemiczne. I nie chodzi tutaj głownie o chemię, której używacie do mycia pojazdu a o kwaśne deszcze (ale to u nas nie jest częste), ptasie odchody i owady. Co ma wspólnego trawienie chemiczne z owadami i ptasimi odchodami? Otóż obydwa składają się z kwasu i enzymów, po kontakcie z lakierem zaczynają go dosłownie zjadać. Często śladów po ptasiej kupie nie da się już naprawić i w grę wchodzi jedynie malowanie. To samo jest z owadami, często pytacie jak się chronić przed odpryskami i pokazujecie zderzak cały w białych dziurkach. Najgorsze jest to, że większość z tych dziurek nie pochodzi od kamyszków a od nie mycia owadów, które wżerają się w lakier i później albo wyrywają go razem ze sobą gdy użyjecie myjki ciśnieniowej albo po prostu go zjadają. Przyuważcie u siebie gdy myjecie sobie owady czy część z nich nie zostawia po sobie dziurek w lakierze, możecie być w dużym szoku! Oczywiście jeśli już do tego dojedzie zostaje tylko malowanie.
Zabezpieczenie
Więc jak się przed tym zabezpieczyć? Wosk? Absolutne nie! Wosk nie stanowi żadnej ochrony dla nowoczesnych Lakierów! Może jedynie zamaskować niedoskonałości i nadać ładny połysk ale tylko na chwilę! To może folia PPF? Wszyscy to chwalą i jest jak zbroja dla auta bo chroni przed odpryskami itp. Ale folia to dalej plastik i nie chroniona jest narażona na oksydacje czy trawienie chemiczne. Idealnym rozwiązaniem są powłoki ceramiczne jak już wcześniej wspomniałem odcinają dostęp tlenu do lakieru. Większość powłok ceramicznych dostępnych na rynku chroni również przed trawieniem chemicznym ale w pewnym stopniu. Jest to spowodowane składem, często jest to 80% Sio2 (di tlenek krzemu) a reszta to żywica, która znowu jest podatna na uszkodzenia. Jeśli co roku lub częściej co jest zależne od producenta oraz firmy aplikującej przyjedziecie na serwis i dołożenie kolejnej warstwy nic wam nie grozi. Oczywiście dalej musicie dbać o auto używając odpowiednich kosmetyków, które nie uszkodzą powłoki.
W Steam Wash Auto Detailing Ostrów Wielkopolski postawiliśmy na markę Optimum Opti-Coat. Powłoki tej firmy zostały stworzone tak aby łączyć się z lakierem na poziomie molekularnym w przeciwieństwie do zwykłych powłok tworzących warstwę na lakierze. Gdy zwykłe powłoki są przyklejone do lakieru Opti-Coat jest do niego przyspawany! Jeśli jeszcze o tym nie słyszeliście to zapewne dla tego, że powłoki zostały opatentowane i żadna inna firma nie może korzystać z tej technologii. Powłoki Opti-Coat Pro są stworzone w 100% z SIC (węglik krzemu-sztuczny diament). Jak się domyślacie dzięki temu powłoka jest zupełnie nie wrażliwa na jakiekolwiek trawienie chemiczne. Dzięki połączeniu z lakierem oksydacja nie zajdzie już nigdy tym samym połysk zostaje na stałe. Powłoka dzięki swojej twardości w pewnym stopniu chroni przed mikro zarysowaniami a jeśli będziecie regularnie myć ręcznie to rysy również się nie pojawią. Powłoki w zależności od pakietu dają gwarancję na 5, 7 lat i także dożywotnio! Dzięki temu wasze auto będzie wyglądać jak nowe latami a wy nie musicie przejmować niczym! Wystarczy regularne mycie. Poniżej porównanie pochodzące z naszej strony, zobaczcie jak ma się Opti-Coat Pro do pozostałych powłok.
Jak widzicie jest sposób aby zatrzymać czas i proces starzenia… dla samochodu oczywiście! Mam nadzieję, że wyciągnęliście z tego artykułu trochę wiedzy i zwrócicie uwagę na to co się dzieje z waszym lakierem i co mu szkodzi a co pomaga. Gdybyście potrzebowali pomocy, jesteśmy w Ostrowie Wielkopolskim przy ul. Gen. Sikorskiego 10.
Autor: Piotr Płonka, Steam Wash Auto Detailing
Adres do strony: https://www.steam-wash.eu/
Nr Tel.: 509900129
Dobra robota! Polecam fachowca.