Coraz trudniej wyobrazić sobie jazdę samochodem bez klimatyzacji, która znacząco poprawia komfort podczas kierowania samochodem nie tylko w lecie, ale też w zimie. O klimatyzację należy dbać cały rok, regularnie ją serwisując u fachowca. Jak to robić i jakie awarie związane z układem klimatyzacji mogą nas spotkać?
Podstawowe zasady pielęgnacji układu klimatyzacji
Cena z montażem takiej przyjemności może nas kosztować nawet kilka tysięcy złotych. Nowa sprężarka kosztuje 1500 – 2000 zł, a do instalacji układu klimatyzacji potrzeba wielu innych części. Z tego powodu nie wszyscy kierowcy decydują się na samodzielny montaż klimatyzacji w aucie, w którym nie została wbudowana fabrycznie. Ci, którzy się na to zdecydowali, powinni więc dbać o ten układ, by nie doprowadzić szybko do awarii. Klimatyzacja będzie działała długo w dobrej kondycji, jeżeli zastosujemy się jednej, podstawowej zasady – będziemy używać jej przez cały rok. Większość osób w zimie rezygnuje całkowicie z używania klimatyzacji, chociaż jej stosowanie niejednokrotnie się przydaje np. by osuszyć powietrze w samochodzie i zniwelować parę na szybach. W czynniku, który krążąc po układzie, chłodzi i osusza powietrze w samochodzie, znajduje się również olej, zapewniający odpowiednie smarowanie. Po dłuższym nieużywaniu może się on oddzielić od czynnika chłodzącego i gdy wiosną uruchomimy klimatyzację, będzie pracować „na sucho”, a od tego jest już tylko krok do poważnej awarii. Przed wejściem do rozgrzanego od słońca samochodu, warto go przewietrzyć, otwierając wszystkie drzwi. Ma to na celu wypuszczenie z auta parnego powietrza. Niekiedy zaleca się także przejechanie krótkiego odcinka drogi, zanim się włączy klimatyzację. Dzięki temu układ zostanie trochę odciążony i nie będzie musiał pracować na najwyższych obrotach.
Awaria sprężarki klimatyzacji – objawy
Klimatyzacja to rzecz, która generuje koszty w naszym samochodzie. Same odgrzybianie kosztuje w granicach stu złotych.
Najważniejszym zadaniem kompresora w układzie klimatyzacji jest sprężanie czynnika chłodzącego, co powoduje obniżanie temperatury w samochodzie. Czynnik chłodzący trafia do parownika przez zawór rozprężny, a następnie z powrotem trafia do sprężarki. Awarie tego elementu bardzo rzadko wynikają z samoistnego zniszczenia się – najczęściej decyduje o tym nieodpowiednie korzystanie z klimatyzacji i brak jej serwisowania. Objawami, że coś jest nie tak, jest np. brak chłodzenia, chodzenie z przerwami, hałas podczas włączania klimatyzacji, nieprzyjemny zapach stęchlizny. Częstą przyczyną jest to, że skończył się po prostu czynnik lub że jest go zbyt mało. Jeśli wykluczymy tę możliwość, to wówczas należy sprawdzić filtr przeciwpyłkowy oraz drożność innych elementów, np. osuszacza. Gdy sprężarka klimatyzacji nie włącza się, może oznaczać to uszkodzenie sprzęgła sprężarki, odpowiadającego za jej złączenie. Niestety awaria kompresora często łączy się w zasadzie z wymianą całego układu klimatyzacji.
Czytaj dalej, aby dowiedzieć się jak sprawdzić czy klimatyzacja jest nabita oraz jak sprawdzić szczelność klimatyzacji!
Jak sprawdzić czy klimatyzacja jest nabita?
Kolejny ważny aspekt, który dotyczy głównie osób kupujących samochód używany, to sprawdzenie stanu klimatyzacji. W nowym aucie sprawa jest prosta – kupujemy pojazd i od samego początku dbamy o układ klimatyzacji i regularnie, raz w roku, oddajemy do specjalisty, który sprawdzi stan czynnika chłodzącego i przy okazji ją odgrzybi. Sprawdzenie stanu klimatyzacji to jedna z najważniejszych rzeczy podczas kupowania auta z drugiej ręki. Nie można wierzyć na słowo właścicielowi, że klimatyzacja jest w stanie idealnym – lepiej sprawdzić to u niezależnego mechanika. Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że zaniedbana klimatyzacja w samochodzie to siedlisko bakterii, grzybów i zanieczyszczeń, mogących w realnym stopniu zatruwać kierowcę i pasażerów. Jej opłakany stan poznamy po nieprzyjemnym lub wręcz cuchnącym zapachu. Według szacunków ok. 30% układów klimatyzacji w używanych samochodach jest niesprawna. Jeśli już kupiliśmy samochód i alarmuje nas brak chłodzenia lub nieciekawy zapach, to warto jak najszybciej zainwestować w serwis, sprawdzenie szczelności, odgrzybienie i ponowne napełnianie klimatyzacji. Cena takiej kompleksowej usługi nie jest wygórowana (około 200 – 400 zł), w porównaniu do wymiany części, które mogą się doszczętnie zniszczyć.
Jak sprawdzić szczelność klimatyzacji?
Układ klimatyzacji jest spory, a jego położenie pod maską samochodu, gdzie dostęp jest nieco utrudniony, przysparza problemów w znalezieniu usterki lub rozszczelnienia. Gdy klimatyzacja nie jest szczelna, to nie będzie w 100% spełniać swojego zadania – chłodzenia wnętrza samochodu. Czynnik chłodzący przepływa przez wiele przewodów i zazwyczaj na ich łączeniach następuje rozszczelnienie. Jest kilka sposobów na sprawdzenie szczelności klimatyzacji, zarówno we własnym zakresie, jak i przy użyciu bardziej specjalistycznego sprzętu. Najprostszym sposobem jest naniesienia środka pieniącego na miejsca, w których łatwo o nieszczelność, czyli wspomniane złącza lub przewody. W tym celu używa się rozcieńczonych mydlin albo płynu do naczyń. W uszkodzonym miejscu zaczną się pienić. Ten sposób może nie wykazać bardzo małych nieszczelności, dlatego lepszym sposobem będzie wpuszczenie do układu środka fluorescencyjnego i oświetlenie go lampą UV – nawet najmniejsze ubytki wyraźnie się zaświecą. W serwisach samochodowych używa się specjalnego urządzenia – detektora nieszczelności, wykrywającego ulatniający się gaz, czyli czynnik chłodzący.
Jak używać klimatyzacji automatycznej w samochodzie?
W najnowszych samochodach nie spotyka się już tradycyjnych, sterowanych manualnie, klimatyzacji. Oznacza to brak przycisków i pokręteł, którymi sami ustawiamy temperaturę, najbardziej nam odpowiadającą czy ustawienie nawiewów. Obecnie, kupując samochód z salonu, będziemy mieć do czynienia z klimatyzacją automatyczną, zwaną climatronic (od nazwy firmy, będącej głównym producentem tego rozwiązania). Różni się ona tym, że samodzielnie ustawiamy tylko temperaturę, a komputer pokładowy przy pomocy czujników znajdujących się w kabinie pojazdu, steruje pozostałymi ustawieniami jak kierunek i typ nawiewu. Reguluje nawet ustawienie różnych temperatur w innych częściach samochodu, np. na przedzie temperatura może być niższa, a jednocześnie, pasażerowie z tyłu mogą mieć wyższą o kilka stopni. Jest to sposób o wiele dokładniejszy niż sterowanie manualne. W kwestii dbania o klimatyzację pamiętać należy jeszcze o tym, by do jej serwisowania wybrać mechanika z prawdziwego zdarzenia, który jest w tej dziedzinie fachowcem. Mechanik, sprawdzając, ile wchodzi czynnika do klimatyzacji w danym modelu samochodu, nie może zaproponować takiego zabiegu jak „dobicie” klimatyzacji. Nie jest możliwe dopełnienie czynnika chłodzącego, bo nie da się go zmierzyć czy zważyć, gdy znajduje się już w układzie. Jednym poprawnym uzupełnieniem czynnika jest spuszczenie go i nabicie od nowa.
[ratings]
A co się ostatnio dzieje z cenami klimatyzacji? To jakaś paranoja, kiedyś płaciłem 100zł za full serwis teraz czynnik podrożał podobno o 1000%?
Kij i miej samochód w tym kraju. Potem wiara jeździ w zagrzybionym samochodzie i choruje, błędne koło. Wszystko kosztuje i wciągu roku na sam samochód odchodzi z 3-4 wypłaty…
odgrzybianie ozonem 50 zł na podlasiu, więc bez tragedii, ale wiem, że w dyżych miastach wrocław, warszawa to można zostawić parę stów
kiedyś klimy nie było i się jeździło, dla mnie to nie jest konieczne