Modyfikacja układu wydechowego i stworzenie tzw. przelotówki może w dużym stopniu zwiększyć moc samochodu lub motocyklu. Nie można określić, ile koni da wydech przelotowy, ale ich wzrost na pewno poczujemy podczas jazdy. Jak skonstruować przelotówkę i co zrobić, gdy samochód będzie zbyt głośny?

Wydech przelotowy – co daje?

Wydech przelotowy powstaje poprzez usunięcie lub wyprostowanie tłumików, co ułatwia przepływ spalin. Może on zwiększyć osiągi samochodu, aczkolwiek nie zawsze – nieumiejętny tuning wydechu zamiast zwiększenia mocy, doprowadzi do jej spadku. Aby tuning przyniósł jak najlepsze efekty, należy zmienić dwa parametry wydechu: średnicę i długość. Zmianę tych wartości należy wyliczyć w stosunku do danego rodzaju i modelu pojazdu. Mała średnica wydechu to wyższe ciśnienie i większe tłumienie spalin, a co za tym idzie – opieszałe opróżnianie się komór spalania i powolne wchodzenie silnika na wysokie obroty. Skonstruowanie wydechu przelotowego, co daje przyspieszenie przypływu spalin, powoduje o wiele szybszy wzrost obrotów. Do tego celu w silnikach wolnossących najczęściej stosuje się rurę o średnicy 2,5 cala. Z kolei skracanie długości wydechu nie polega na przycinaniu rury, lecz naprostowaniu jej. Wydech seryjny skonstruowany jest w taki sposób, aby chował się w zakamarkach podwozia, dlatego też posiada wiele kolanek i zakrętów. Dzięki wyprostowaniu wydechu, a więc zapewnieniu spalinom liniowego przelotu, możemy faktycznie uzyskać zwiększenie mocy silnika.

Jak zrobić wydech przelotowy?

W sprawie średnicy i długości wydechu mamy już jasność, ale jak zrobić wydech przelotowy od A do Z? Należy pamiętać o tym, że układ wydechowy jest bardzo trudny do modyfikowania, dlatego warto zachować przy tym dużą ostrożność lub zlecić specjaliście. Zadaniem tego układu jest wydalanie spalin przy pomocy kilku podzespołów – spaliny najpierw trafiają do kolektora, który zbiera je w jedną strugę i ukierunkowuje. W dużej mierze to od tego elementu zależy, jak szybko spaliny będą wydalane z samochodu. W pobliżu kolektora znajduje się katalizator, którego zadaniem jest zmniejszanie ilości szkodliwych związków, znajdujących się w spalinach. Jeśli się zatka, samochód traci moc. Następnie znajduje się tłumik środkowy, niwelujący głośny hałas i tłumik końcowy, który ogranicza prędkość przepływu spalin. Przyrost mocy zapewni wymiana kolektora z najczęściej używanego żeliwnego, który jest porowaty, na stalowy, gładki. Niektórzy praktykują usuwanie katalizatora, czego robić się nie powinno, gdyż nie jest to legalne. Katalizator stanowi ważną przeszkodę dla spalin i je oczyszcza, zanim wydostaną się z samochodu. Ten element można wymienić na katalizator sportowy, posiadający wkład metaliczny, zamiast ceramicznego. Końcowa część wydechu przelotowego to tłumik, którego zmiana na prostą rurę – przelotówkę, dopełni transformacji naszego samochodu. Wydech przelotowy w Dieslu powinien być dedykowany specjalnie pod silniki wysokoprężne, dlatego podczas kupowania tej części, należy wiedzieć, że tłumiki przelotowe nie są uniwersalne.

Wydech przelotowy w motocyklu powinien być również wykonywany w specjalistycznym zakładzie. W przypadku motocyklu jeszcze łatwiej o zmniejszenie, zamiast zwiększenia mocy naszego pojazdu podczas tuningu – w niektórych silnikach wydech przelotowy może spowodować tak szybkie opróżnianie komory spalania, że zassa również część mieszanki paliwowo – powietrznej, która dopiero została dostarczona, celem spalenia w następnym cyklu. Dlatego w przypadku motocykli najważniejsze jest, aby kupować tłumiki przelotowe dedykowane do danego silnika i podczas wymiany, zmienić również dysze gaźników oraz je wyregulować.

Jak wyciszyć tłumik przelotowy w motocyklu i w samochodzie?

Zmiana tłumika końcowego na szerszy skutkuje niestety wydawaniem o wiele głośniejszych dźwięków przez samochód lub motocykl. Niektórzy tylko po to modyfikują tłumik, by był jak najbardziej hałaśliwy. Należy jednak wiedzieć, że ryczący samochód czy motocykl, może nie przejść przeglądu. Hałas powodowany przez samochody benzynowe dopuszczalny jest do 93 decybeli. Wydech przelotowy w Dieslu lub w motocyklu nie może natomiast doprowadzić do hałasu powyżej 96 decybeli. Jeśli te progi zostaną przekroczone, to kierowcy grozi mandat w wysokości 300 zł. Jednym ze sposobów wyciszenia pracy wydechu, jest zainstalowanie tłumika sportowego, z wkładką wyciszającą. Tuning polegający na zamianie rury na pustą, (czyli bez owej wkładki) nie spowoduje spektakularnego zwiększenia osiągów. Dlatego, jeżeli auto jest jednak zbyt głośne, to nie warto się jej pozbywać. W motocyklach wyciszanie tłumika jest trudniejsze, ponieważ jednoślad ma dużo krótszy wydech niż samochód. Można jednak poradzić sobie, podobnie jak w przypadku samochodu, przy pomocy „dB killera” – wkładki wyciszającej w postaci krótkiej rury umieszczanej w wydechu, redukującej hałas nawet o kilka decybeli. W bardzo głośnych maszynach wykłada się tłumik specjalną wełną, dostępną w sklepach motoryzacyjnych. Wyciszenie tłumika, który jest stary, dziurawy i zniszczony, niekiedy będzie możliwe jedynie poprzez wymianę tego elementu na nowy.

Czy faktycznie warto samodzielnie konstruować wydech przelotowy w motocyklu lub w aucie? Jeśli zależy nam na znaczącej poprawie osiągów, to powyższe sposoby sprawdzą się, o ile przeprowadzi je specjalista w dobrym warsztacie samochodowym, przy użyciu narzędzi, których zwykły Kowalski nie posiada, posiłkując się np. testami na hamowni. Konieczne jest także zestrojeniu układu wydechowego z silnikiem.

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here