Strój na motor

-

Odpowiedni ubiór na motor gwarantuje przede wszystkim bezpieczeństwo. Taki strój potrafi zabezpieczyć i uchronić ciało przed obiciami, otarciami, a nawet złamaniami. Strój to również sposób na wyrażanie siebie, podobnie jak wybór motocykla. Kombinezon na motor lub spodnie ze skóry pełnią dla każdego motocyklisty ważną funkcję estetyczną i dodają mu charakteru. Poniżej przegląd strojów na motor oraz pokrowców na siedzenia motocyklu.

Jaki materiał wybrać na motor?

Przy wyborze materiału, należy kierować się przede wszystkim wytrzymałością i odpornością na ścieranie lub inne uszkodzenia mechaniczne. Pod tymi względami zdecydowanie dominuje skóra. Przylega bardzo dokładnie do ciała, a grubość tego typu strojów, to minimum 1,2 mm. W najbardziej narażonych na urazy miejscach, kombinezony ze skóry mają wzmacniane wkładki, które nie ulegają przemieszczeniu nawet w razie wypadku np. metalowe albo z kevlaru. Kombinezony ze skóry najczęściej nie mają ocieplenia ani membrany, czyli dodatkowej, nieprzemakalnej i chroniącej przed wiatrem, warstwy. Te braki w strojach ze skóry są uzupełnione w strojach tekstylnych. Kombinezony tekstylne najczęściej mają membrany możliwe do ściągnięcia. Dzięki temu, taki strój nadaje się na każdą porę roku (w upalne dni, membrana może sprawić, że nie da się wytrzymać kilkugodzinnej jazdy w tak szczelnym stroju). Kombinezony tekstylne posiadają sporą ilość kieszeni, natomiast skórzane mają ich niewiele. Z powyższego wynika, że kombinezony ze skóry są przeznaczone przede wszystkim dla motocyklistów jeżdżących szybko, na sportowych motorach. Sprawdzą się więc idealnie na przykład jako strój na ścigacza. Z kolei stroje tekstylne bardzo dobrze sprawdzają się w codziennej jeździe turystycznej lub po mieście, w różnych warunkach atmosferycznych – chociaż wyjątek stanowi tutaj strój do choppera, bo ze świecą szukać właściciela takiego motocyklu, który będzie jeździł, mimo że turystycznie, to w tekstylnym stroju. Wśród tej grupy kierowców, skóra niewątpliwie wiedzie prym, głównie ze względów wizualnych. Kombinezony uszyte z obydwu tych materiałów są dostępne w wersji jedno lub dwuczęściowej. Oddzielne kurtki na motor można jednak spiąć specjalnym suwakiem ze spodniami i w ten sposób powstaje strój jednoczęściowy.

Strój na ścigacza – o czym warto wiedzieć

Do sportowego motoru, przeznaczonego do wyścigów na torze, odpowiednie są kombinezony skórzane, jednoczęściowe. Są bardzo obcisłe i na początku mocno ograniczają ruchy, dlatego wybór dobrego rozmiaru jest bardzo trudny. Kombinezon ten należy kupować w jak najmniejszym rozmiarze – byle się w niego zmieścić i dopiąć, bo po krótkim czasie na pewno się rozciągnie i dostosuje do ciała. Zakup skórzanego kombinezonu, który podczas przymiarki będzie miał trochę luzu i pozwoli na swobodne ruchy, będzie błędem, ponieważ szybko się rozciągnie i będzie za duży. Przy wyścigach, najważniejsze jest to, by strój przylegał idealnie do ciała, jak najciaśniej. Ma to wpływ na szybsze osiągnięcie wysokiej prędkości. W kombinezonie przeznaczonym do takich celów nie ma mowy o dodatkowej membranie czy nawet o kieszeniach. Ważne jest też to, że modele tego typu posiadają w newralgicznych miejscach elementy ze streczu, który o wiele lepiej dopasowuje się do ciała i ułatwia jazdę. Takimi miejscami są łydki, wewnętrzna strona dłoni i krocze. Spodnie ze skory, przeznaczone do szybkiej jazdy, mają jeszcze jedną zaletę – posiadają rzepy, do których można przypiąć tak zwane ślizgacze (slidery), czyli plastikowe elementy, które zabezpieczają kombinezon przy zakrętach, gdzie motocyklista składa się tak mocno, że zahacza kolanami o drogę. W takim wypadku to slidery ścierają się o asfalt, chroniąc kombinezon. Pamiętajmy, że stój na ścigacza jest konieczny!

Jak wybrać kompletny strój na crossa?

Motocross to wyścigi motocyklowe, które rozgrywają się na torach z piasku lub gliny. Motocykle przeznaczone do takich wyścigów, mają wyjątkowe wyposażenie (np. nie posiadają lusterek czy oświetlenia) i nie są przeznaczone do jazdy po mieście, lecz po specjalnie przygotowanym torze. Strój na crossa powinien być przede wszystkim wygodny i niekrępujący ruchów, a więc w miarę luźny, ale przy tym – wytrzymały. Rękawiczki należy wybrać dopasowane, wręcz lekko przyciasne, ze sztywniejszym i mocniejszym materiałem a na wewnętrznej. Warto, aby miały wstawki z silikonu na palcach, które pozwolą na łatwiejsze manewrowanie klamkami motocyklu. Z kolei kask musi posiadać atest bezpieczeństwa i ściśle przylegać do twarzy. Z tego względu nie powinno się go kupować w Internecie, bez mierzenia. Zapięcie kasku powinno być w systemie DD, czyli posiadać dwie metalowe klamry. Góra kombinezonu – bluza, powinna być luźna na tyle, by zapewnić dobrą wentylację przy dynamicznej jeździe na crossie, oraz nie może ograniczać ruchów. Materiał musi być wodoszczelny i szybko wysychający. Spodnie zrobione z podobnego materiału, muszą mieć wzmocnione wstawki w niektórych miejscach, np. na wewnętrznej stronie nóg, które manewrują motocyklem. Buty na crossa warto, by były wodoodporne i wygodne, z czterema klamrami, które zapobiegną rozpięciu się buta. Muszą mieć tak zwany „zawias”, czyli wzmocnienie materiału przy kostce.

Materiał na siedzenie motocyklowe, czyli „kombinezon” na motor

Ubiór motocyklisty ma niebagatelne znacznie, które wpływa na komfort jazdy, ale warto ubrać też swój motor! Dopasowanie siedziska, poprzez zastosowanie odpowiednich materiałów, może diametralnie poprawić jakość jazdy, a nawet zmienić wygląd motocyklu. Przeróbka siedzenia motocyklowego może mieć duże walory estetyczne, ale należy się wcześniej zastanowić nad tym, czy oprócz wyglądu da się poprawić również funkcjonalność. W celu zabezpieczenia motocyklu warto zakupić pokrowce na siedzenia. Gdy zostawia się motor na mieście bądź pod blokiem, gdzie jest narażony na opady deszczu albo śniegu, to zakup pokrowca jest niemal niezbędny. Dobrym sposobem na zmianę ogólnego wyglądu, a nawet charakteru motocyklu, jest przeróbka siedzenia motocyklowego. Pozwala ona nie tylko na zmianę materiału, ale także na zmianę profilu siedziska, dostosowanego do indywidualnych potrzeb. Wówczas jazda stanie się bardziej komfortowa i wygodna, dzięki np. podwyższeniu lub obniżeniu siedzenia. Po kilkuletnim (lub kilkunastoletnim) używaniu motoru, prędzej czy później, niezbędne jest obszywanie siedzeń motocyklowych. Cena takiego zabiegu zależy od modelu motocykla, materiału, który sobie zażyczymy i od wielu innych aspektów, które wybierzemy indywidualnie. Trzeba się jednak liczyć z kosztem minimum kilkuset złotych.

Do każdego motoru, nieważne, czy kupowanego w celach wyścigowych, czy turystycznych, trzeba wybrać świetnej jakości kask. O ile jeszcze przy zakupie pierwszego motocyklu i tym samym – stroju, można na pierwszym kombinezonie zaoszczędzić i zbierać pieniądze na drugi dobrej jakości, to kask od samego początku musi być jak najlepszy. Przy wypadkach motocyklowych, najgorszym urazem, jaki można mieć, to uraz głowy. Tę delikatną część ciała należy odpowiednio chronić w każdej sytuacji!

Znajdziesz znasz po frazach

  • Strój na ścigacza
  • Jaki strój na ścigacza

[ratings]

4 KOMENTARZE

POPULARNE

OSTATNIE POSTY