Mimo że każdy motocykl nadaje się do celów turystycznych, to do częstej jazdy na długie trasy warto dokonać zakupu motocykla dedykowanego specjalnie w tym celu. Takie motocykle są wygodniejsze i bardziej komfortowe, a podróżowanie po kraju lub po Europie stanie się o wiele przyjemniejsze. Czym się charakteryzują motocykle turystyczne i czy warto zdecydować się na zakup?
Co wyróżnia motocykle turystyczne?
Motocykl turystyczny wyróżnia to, że jest dostosowany głównie do większej wygody kierowcy, który będzie pokonywał nim długie trasy. Mają wysokie owiewniki – przednie szyby, zapewniające ochronę przed wiatrem. Siedzenie wyprofilowane jest tak, by zapewnić motocykliście wyprostowaną sylwetkę. Aspekty te znacząco poprawiają komfort jazdy. Zawieszenie jest miękko zestrojone. Ten typ motocykla posiada spory zbiornik paliwowy, co zapobiega częstym postojom na trasie. Przy zakupie warto zwrócić uwagę również na to, jak często będzie trzeba zmieniać lub uzupełniać olej. Te motocykle posiadają wiele dodatkowych akcesoriów jak wmontowane fabrycznie kufry lub miejsce na ich zamontowanie. Zapewniają one sporą przestrzeń bagażową. Oferta motorów turystycznych jest bogata i jest w czym wybierać – od modeli typu full – dress tourer, które mają bardzo duże gabaryty i ogromne, wygodne siedzenie, po motocykle sportowo – turystyczne, nadające się zarówno do codziennej, szybkiej jazdy i do podróżowania. Najlepsze motocykle turystyczne są produkowane przez popularne marki takie jak m.in. Honda, Kawasaki, BMW, Yamaha, Suzuki, Triumph. Przedział cenowy jest bardzo szeroki – nowe motocykle turystyczne kosztują od kilku tysięcy do nawet 100 tys. złotych. Posiadają rozmaite możliwości techniczne i są też skierowane dla osób, o różnym stopniu zaawansowania w jeździe jednośladami. Modele najdroższe są najczęściej przeznaczone dla kierowców mających wieloletnie doświadczenie.
Motocykl turystyczny – jaki wybrać na początek?
Wybór pierwszego motocykla to wielkie przeżycie, wybierz motocykl dostosowany do Twoich umiejętności.
Jednym z najczęściej kupowanych pojazdów są motocykle 125 ccm, czyli o ograniczonej pojemności silnika i mniejszych osiągach prędkości. Można wśród nich znaleźć modele w typie turystycznym. Prawo zezwala na jazdę osobom od 16 roku życia, jednośladami właśnie o takiej pojemności. Wyjazdy w dłuższe trasy na takim motorze lub skuterze mogą być męczące, aczkolwiek jest to jedyne wyjście dla osób niepełnoletnich, które nie mają prawa jazdy kategorii A ani B. Kierowcy posiadający jedynie prawo jazdy kategorii B minimum od 3 lat, mają możliwość poruszania się motorem 125, bez potrzeby robienia prawa jazdy na motocykle. Na sporadyczne wyjazdy takie motocykle się nadają, jednak jeśli chce się wyruszyć w bardzo długą podróż, to warto wyrobić prawo jazdy kategorii A. Oczywiście na takim motocyklu 125 najlepiej i najbezpieczniej jest zdobywać pierwsze doświadczenia i umiejętności, gdy się dopiero zaczyna przygodę z jazdą na motorze.
Sprawdź jakie opony do samochodu
Motocykle szosowo turystyczne
Motocykle szosowo – turystyczne są uniwersalne i praktyczne. Stanowią połączenie motoru turystycznego ze sportowym. Z tego drugiego czerpią przede wszystkim możliwość osiągania wysokich prędkości. Do turystycznego natomiast upodabnia je większy komfort jazdy, a więc siedzenie w pozycji bardziej wyprostowanej aniżeli leżącej. Jest to bardzo popularne rozwiązanie, idealne dla osób, mających ograniczone możliwości finansowe, które nie mogą sobie pozwolić na kupno dwóch motocykli. Motocykle szosowo – turystyczne nadają się zarówno do powierzchni miękkich, jak i twardych. Ich wielką zaletą jest to, że łączą w sobie tak naprawdę najlepsze cechy dwóch typów motorów – łatwo się prowadzą, są lekkie, komfortowe, a jednocześnie szybkie. Przy szukaniu odpowiedniego modelu zwracać należy uwagę na rodzaj silnika, dzięki któremu motocykl będzie dostosowany do jazdy na każdej powierzchni i rodzaju drogi.
Nowy czy używany?
Przy zdecydowaniu się na kupno motocyklu, trzeba podjąć decyzję, czy ma to być pojazd używany, czy nowy. Jeśli skłaniamy się raczej ku używanemu, to warto podliczyć koszty zarówno późniejszej eksploatacji, jak i części, które będzie trzeba wymienić. Może się okazać, że taki zakup wcale nie będzie bardziej opłacalny od kupna nowego, z salonu. W przypadku motocykli turystycznych lepiej jednak zainwestować w nowy pojazd, z tego względu, że motocykl turystyczny jest dedykowany osobom planującym dalekie wyjazdy. Awaria pojazdu w innym kraju przysparza dodatkowych problemów takich jak konieczność znalezienia mechanika, większe koszty naprawy, a w razie poważnej awarii – konieczność przewiezienia motocykla do kraju. Kupując motor używany, nigdy nie możemy znać jego przeszłości w 100%. Im większe przebiegi ma dany motocykl, tym części są bardziej zużyte i wzrasta jego awaryjność. Z tych powodów lepiej kupić nowy motor turystyczny, którego stanu i przebiegów będziemy pewni.
[ratings]
Fanem turystków nie jest i nie będę, ale ojciec jeździ na bmw rt i sobie chwali, choć nie wygląda to w ogole
No i po przeczytaniu tego artykułu mam smakę się karnąć, szkoda, że pogoda nie dopisuje
ja bym ci polecił Bartona Hyper – w stylu enduro, typowo turystyczny motor, pojemność 125, zawieszenie świetne na nierówności,podwójny wydech, idealny dla wysokich osób. Szczególnie jak weźmiesz model wyposażony w kufry, pakowne są, wszystko w nich pomieścisz na taki wypad. My mamy akurat z kuframi, jechalismy na dzień na Czechy z żoną, wszystko do nich nam się zapakowac udało.