Rdza to zmora wielu kierowców, szczególnie właścicieli kilkunastoletnich samochodów, ale nie tylko – nieodpowiednie garażowanie auta czy narażanie na ciągłą wilgoć doprowadzają sporadycznie do korozji kilkuletnich aut, których jakość wykonania nie jest najwyższa. Dlatego ważne jest, aby usuwać ogniska rdzy jak najszybciej. Jak we własnym zakresie przeprowadzać zabieg usuwania rdzy z samochodu, cennik naprawy u fachowca i czy faktycznie warto robić to samemu?

Usuwanie rdzy z samochodu – krok po kroku

Rdza na samochodzie pojawia się szczególnie w sytuacji, gdy właściciel zapomina o regularnym woskowaniu i konserwowaniu auta lub nie przechowuje go w garażu przez wiele lat, ciągle wystawiając go na działanie deszczu lub śniegu. Miejscami szczególnie narażony mina niszczenie są nadkola, głównie ich obrzeża, progi, klapa bagażnika i dolna część drzwi. Likwidowanie rdzy w domowych warunkach nie jest łatwe, ale jak najbardziej możliwe do przeprowadzenia. Warto nadmienić jednak, że samodzielnie naprawianie tego typu problemu opłaca się w przypadku samochodów wiekowych i tych, których raczej nie mamy zamiaru później odsprzedawać. Nowe auto lepiej zawieźć do lakiernika i dopłacić za profesjonalną naprawę, ale starsze można doprowadzić do ładu własnymi siłami. Rdzę najlepiej usuwać szczotką drucianą, później papierem ściernym od najmniejszej do największej granulacji,szlifując do momentu, aż po rdzy nie zostanie najmniejszy ślad. Wówczas warto zakleić folią okolice w pobliżu rdzy, by nie uszkodzić lakieru. Korozja może sięgać tak głęboko, że niekiedy potrzebna będzie szlifierka, by ją usunąć. Zeszlifowane miejsce dokładnie czyścimy i odtłuszczamy, a później malujemy podkładem epoksydowym. Po wyschnięciu kształt uzupełnia się gładzią szpachlową, szlifuje papierem ściernym, nakłada się podkład akrylowy,i w razie potrzeby dalej szlifuje papierem o drobnej granulacji. Następnie nałożyć należy bazę, w odpowiednio dobranym do lakieru kolorze i na to lakier bezbarwny, nadający połysk i zabezpieczający kolor. Każda warstwa lakieru powinna wyschnąć przed nałożeniem kolejnej.Na koniec pozostaje wykończenie papierem wodnym i pastą polerską.
usunięcie rdzy cena

Preparat na rdzę w samochodzie, czyli jak skrócić proces usuwania korozji

Jeżeli rdza nie chwyciła jeszcze zbyt mocno i ognisko korozji jest małe, to proces usuwania rdzy nie musi być tak długi i skomplikowany. Czym czyścić rdzę w takiej sytuacji? Wówczas mogą pomóc specjalne zmywacze w płynie, które neutralizują korozję i służą jako podkład pod lakier. Jednym z nich jest Epoxy Brunox na rdzę. Aplikacja tego produktu przebiega dosyć podobnie do opisanego powyżej zabiegu. Na początku usuwamy z wierzchu rdzę,tłuszcz i farbę przy pomocy papieru ściernego, szlifierki lub drucianej szczotki. Następnie bardzo dokładnie trzeba oczyścić miejsce z kurzu i innych szkodliwych pozostałości przy pomocy np. acetonu. Dwie warstwy nakłada się pędzelkiem lub wałkiem, drugą – po wyschnięciu pierwszej, w odpowiedniej temperaturze ok. 20 stopni. Producent następnie zaleca zabezpieczenie lakierem i to wszystko – nie trzeba czyścić, szlifować czy odtłuszczać produktu, podkład również nie jest konieczny. W razie potrzeby można bezpośrednio nałożyć szpachlę, a dopiero później lakier. Co ważne, preparat ten wiąże rdzę, czyli nie trzeba jej usuwać całkowicie, bo „przykryje ją” i zahamuje dalszą korozję. Tak jest w teorii, a w praktyce Epoxy Brunox opinie ma różne – niektórzy użytkownicy polecają jednak całkowite usunięcie rdzy, by mieć 100% pewność, że nie dojdzie do dalszej korozji.

Czym zmyć rdzę?

Drugim popularnym preparatem, którego zastosowanie jest bardzo podobne do Brunoxu, jest Fertan, konwerter rdzy. Producent zapewnia, że ten produkt wiąże rdzę i ją rozkłada. Po jego nałożeniu rdza przekształca się w czarny proszek, który wystarczy zmyć. Ponadto wiąże się z metalem, tworząc w ten sposób nierozpuszczającą się w wodzie, powłokę. W ten sposób powstaje zabezpieczająca warstwa, na którą nałożyć można lakier. Przed jego nałożeniem należy usunąć luźno związana rdzę i wszystkie zanieczyszczenia. Specyfik nanosi się np.pędzlem lub pistoletem natryskowym i po wyschnięciu, czyli ok. godzinę później, nawilża się go wodą i nanosi drugą warstwę. Następnie można nałożyć podkład lub lakier, a na końcu wosk, który najlepiej chroni powierzchnię samochodu przed zabrudzeniami. Należy pamiętać o zwilżaniu warstwy produktu przed nałożeniem kolejnej powłoki. Czy aby usunąć rdzę warto użyć właśnie Fertanu? Opinie użytkowników wskazują, że jest to środek do tego celu bardzo dobry, mimo że w porównaniu do innych, stosunkowo drogi. Jednak w przypadku tego preparatu, jak i Brunox Epoxy kluczowe jest działanie zgodne z instrukcją. Należy ją przeczytać bardzo uważnie i zastosować się w każdym punkcie, aby auto zabezpieczyć przed rdzą na długi czas.

Usuwanie rdzy z samochodu – cena

Wiadomo, że samodzielne usuwanie rdzy to znacznie niższy koszt aniżeli wizyta u blacharza /lakiernika. Nie polecamy jednak ryzykować w przypadku w miarę nowego auta albo wciąż o wysokiej wartości rynkowej. W przypadku aut kilkunastoletnich, gdzie porażka przeprowadzonego procesu nie będzie nas bardzo „boleć”, można spróbować własnoręcznie usunąć rdzę. Cena wymienionych powyżej preparatów to ok. 120 zł za litr. Można kupić mniejsze opakowania, jeżeli chcemy naprawić małą powierzchnię, ale jak w przypadku większości produktów, nie opłaca się to. Do kosztów samodzielnego wykonania naprawy doliczyć należy zakup wielu narzędzi, jeśli takich nie posiadamy: lakier, podkład,odtłuszczacz, szczotka druciana, papier ścierny, szpachla, folia i taśma do zabezpieczania elementów, rękawice, w przypadku niewentylowanych pomieszczeń – maska ochronna… i tak dalej. W zależności od potrzeb koszt nie powinien przekroczyć jednak kilkuset złotych. U fachowca koszty są większe, gdyż dochodzi cena robocizny. Jednocześnie jednak zyskujemy pewność, że naprawa będzie przeprowadzona dobrze. W razie problemów można oddać samochód do poprawki. Każdy profesjonalny warsztat i szanujący się spec, powinien zweryfikować problem i przyjąć samochód do poprawki. W zależności od elementu i cennika specjalisty, cena za usunięcie ognisk korozji w warsztacie może wynosić minimalnie ok. 200 -500 zł za element. Koszt zależy od wielu czynników, chociażby wyboru lakieru: matowy jest najtańszy, najczęściej używany metaliczny to wyższy koszt, a najdroższy jest lakier perłowy. Nawet wiedząc jak usunąć rdzę z samochodu krok po kroku z poradników w sieci czy z powyższych wskazówek, to nie mając czasu na czasochłonną naprawę, warto zastanowić się,czy mimo wszystko nie oddać pojazdu specjalistom. Lepiej liczyć siły na zamiary i nie ryzykować własnoręcznie przeprowadzonej fuszerki.

3 KOMENTARZE

  1. Mam corse, niestety tam nadkola to już przeszłość. Nie ma co ratować, ale też nie widzę potrzeby żeby ładować 1-2 tysięce w zabezopieczenie całego podwozia i szlify, jak auto te jest pewnie mniej warte

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here