Strona głównaNaprawaJak działa sprzęgło samochodowe?

Jak działa sprzęgło samochodowe?

-

Jednym z ważniejszych i zarazem szczególnie podatnym na nieprawidłową eksploatację elementem budowy samochodu jest sprzęgło. Jako część układu przeniesienia napędu wpływa na to czy koła zostaną wprawione w ruch i na ile płynnie to nastąpi. Od prawidłowego działania podzespołów składowych sprzęgła zależy zarówno komfort, jak i bezpieczeństwo jazdy. Co ciekawe, omawiany element działa podobnie zarówno dla pojazdów z manualną skrzynią biegów, jak i dla tych z automatyczną skrzynią.

Budowa sprzęgła samochodowego

Konstrukcja poszczególnych rodzajów sprzęgieł może się różnić. Zasadniczo można jednak wyróżnić trzy podstawowe elementy. Są nimi:

  • Tarcza sprzęgła
  • Docisk sprzęgła
  • Łożysko sprzęgła

Wnikając w budowę sprzęgła samochodowego możemy dostrzec, że elementów jest jeszcze więcej, a stopień skomplikowania budowy będzie tym wyższy, im nowocześniejsze rozwiązanie zastosowano.

Działanie sprzęgła samochodowego

Najprościej definiując działanie sprzęgła samochodowego – łączy i rozłącza ono wał napędowy i napędzany. Pozwala to na zmianę przełożeń (biegów) i efektywne przekazanie mocy z silnika na napęd. Należy jednak pamiętać, że pod pojęciem sprzęgła rozumiemy nie tylko lewy pedał, ale cały system z tarczą sprzęgła i dociskiem oraz łożyskiem. Wciskając pedał sprzęgła wprawiamy w ruch docisk i uwalniamy tarczę, umożliwiając bezpieczną zmianę biegów. Wał korbowy kręci się dalej, ale nie przekazuje mocy na wałek sprzęgłowy. Gdyby wystarczająco długo trzymać sprzęgło, samochód na równej powierzchni zatrzymałby się pomimo nieprzerwanej pracy silnika.

Rodzaje sprzęgieł stosowanych w samochodach

Rozwój motoryzacji i rozmaite przeznaczenie pojazdów mechanicznych wymusiły stosowanie odmiennych rozwiązań technologicznych. Tak powstały następujące rodzaje sprzęgieł:

  • Sprzęgła suche – w zdecydowanej większości jednotarczowe
  • Sprzęgła mokre – wykorzystywane głównie w motocyklach, ale również w niektórych skrzyniach dwusprzęgłowych
  • Sprzęgła wielotarczowe – suche i mokre, popularne w samochodach ciężarowych ze względu na konieczność przeniesienia ogromnego momentu obrotowego
  • Sprzęgło hydrokinetyczne – inaczej konwerter momentu obrotowego stosowany głównie w klasycznych skrzyniach automatycznych

Zarówno sprzęgła suche, jak i mokre, nazywamy ciernymi, gdyż występuje w nich okładzina cierna. W wypadku mokrych musi być ona przystosowana do pracy w środowisku olejowym.

Sprzęgło samochodowe w automatycznych skrzyniach biegów

Automatyczne skrzynie biegów również potrzebują sprzęgło do poprawnego działania. W klasycznych rozwiązaniach ich rolę przejmuje inwerter momentu obrotowego. Wykonuje on podobną pracę co sprzęgło cierne, tylko przy wykorzystaniu płynu hydraulicznego oraz specjalnych turbin (precyzyjniej mówiąc pompy i turbiny). Turbiny te zmniejszają odległość względem siebie wraz ze wzrostem prędkości. Innym systemem wykorzystywanym w automatach są skrzynie dwusprzęgłowe. Są bardziej zbliżone do manualnych i znacznie szybsze. Przy dobrym ustawieniu powinny również stać się bardziej ekonomiczne. Najbardziej znanymi skrzyniami dwusprzęgłowymi są DSG montowane w pojazdach koncernu VAG.

Poprawna eksploatacja sprzęgła tarczowego

Jako element eksploatacyjny, sprzęgło tarczowe ulega zużyciu. Można wydłużyć jego żywotność stosując się do zaleceń producenta. Podstawową zasadą jest dostosowaniu stylu jazdy, ruszania i hamowania do wymagań sprzętowych. Podzespoły w większości samochodów osobowych są przeznaczone do łagodnej jazdy i równomiernego przyspieszania. Sprzęgła cierne nie tolerują dużych różnic obrotów. Dlatego przyspieszanie ze zbyt niskich obrotów może być dla nich równie zabójcze, jak wchodzenie na zbyt wysokie obroty podczas zmiany biegów lub ruszania.

Jeśli potrzebujesz nowego sprzęgła samochodowego, sprawdź ceny na sprzegla24.pl! Wielu kierowców przekonało się, że samodzielny zakup części pozwala zaoszczędzić na wymianie bardziej, niż gdyby zdecydowali się na zakup sprzęgła od serwisu samochodowego.

Nie musisz obawiać się problemów z odpowiednim doborem części – w wyszukiwarce uzupełnij dane swojego samochodu – model, marka, moc silnika (np. Hyundai I40 (VF) 1.7 CRDI 136KM/100KW) i otrzymaj listę dedykowanych części. Jeśli szukasz sprzęgła z kołem dwumasowym, w podanym przypadku będzie to VALEO 837411 w doskonałej cenie. Sprawdź sam jak sprawnie to działa!

Sprzęgło samochodowe z kołem dwumasowym

Obecnie niemal każde nowe auto z manualną skrzynią biegów posiada sprzęgło z kołem dwumasowym. Mimo niewątpliwych zalet, kontrowersje budzi ich cena i koszty wymiany po uszkodzeniu. Rozwiązaniem mogą być zestawy sprzęgieł z dwumasą, które kupione w zestawie zwykle kosztują mniej. Warto pamiętać, że wymiana sprzęgła zawsze powinna odbywać się w połączeniu ze sprawdzeniem stanu koła dwumasowego. W przeciwnym razie, w krótkim czasie możemy ponieść dodatkowe koszty kolejnej robocizny.

Sprzęgła ulegają zużyciu i prędzej czy później będą wymagać konserwacji czy wymiany. Możesz odwlec ten moment, jeśli będziesz dbać o styl jazdy bezpieczny dla układu napędzania. A kiedy trzeba będzie podjąć się naprawy, pomyśl o kupnie zestawu z kołem dwumasowym, aby w perspektywie czasu zaoszczędzić pieniądze.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

POPULARNE

Używane części – inwestycja, czy strata pieniędzy?

0
Przy zakupie części samochodowych niejednokrotnie stajesz przed decyzją - tańsze, czy pewniejsze? Często słyszy się też opinie, że używane części samochodowe nie nadają się...
sposób na nieuczciwego mechanika

Sposób na nieuczciwego mechanika

akumulator

Jak sprawdzić akumulator?

OSTATNIE POSTY