Docieranie silnika od zawsze budziło wiele pytań. Czy jest to nam potrzebne? Czy faktycznie docieranie silnika wydłuża żywotność silnika nawet o 25%? Jak prawidłowo docierać silnik i co najważniejsze przez ile kilometrów nasz silnik jest na dotarciu? W branży motoryzacyjnej istnieje wiele mitów czy docieranie silnika jest jednym z nich?
Docieranie nowego samochodu
Według wielu producentów samochodów należy samochód przez pierwsze kilometry docierać i nie żyłować silnika. Na forach samochodowych możemy zauważyć wiele wpisów na ten temat. Jeden z użytkowników pisze, że docieranie trwa przez pierwsze 40 tysięcy kilometrów. Drugi piszę, że 10 tysięcy kilometrów wystarczy. Jak to obecnie wygląda? Jakie jest oficjalne stanowisko producentów samochodowych? 40 tysięcy kilometrów to abstrakcja, która nie zachęcała by nas do zakupu nowego samochodu. Producenci wprost nie piszą po ilu kilometrach nasz silnik, może przyjmować maksymalne obciążenia na swoje tłoki, lecz w wielu wypowiedziach możemy usłyszeć, że tysiąc kilometrów wystarczy.
Czym jest maksymalne obciążenie dla naszych podzespołów? Przede wszystkim trzymanie zdrowych obrotów dla naszego silnika. W zależności czy to diesel czy silnik benzynowy zaleca się nieprzekraczanie 4-5 tysięcy obrotów. Warto przez pierwsze tysiąc kilometrów zrezygnować z ciągnięcia przyczepki czy przewożenia ciężkich rzeczy.
Docieranie silnika po remoncie
Wymiana tłoków, wymiana pierścieni to zdecydowanie duża ingerencja w nasz silnik. To właśnie pierścienie przy pierwszych kilometrach czują największy opór i wytwarzają opiłki, które znajdziemy w naszym oleju. Przy docieraniu warto o tym pamiętać i wymieniać olej na czas. Przy dotartym silniku możemy olej wymienić nawet po 15 tysiącach kilometrów, bez większych konsekwencji. Nowy samochód potrzebuje mieć wymieniony olej maksymalnie co 10 tysięcy kilometrów. Po świeżym remoncie warto również samochód zostawić na obrotach jałowych, aby pierścienie się się dotarły. Docieranie motocykla czy docieranie samochodu to te same rzeczy, więc zalecenia są takie same. Wymiana pierścieni w motocyklu, zwłaszcza w motocyklach 2t, gdzie pierścienie są praktycznie zadaniem cyklicznym. Warto zadbać o te pierwsze kilometry, bo naprawa silnika to jedna z droższych napraw w naszym samochodzie czy motocyklu. Świeżo po wymienie pierścieni nie wkręcamy naszego silnika na wysokie obroty, żeby sprawdzić czy odpowiednio chodzi.
Jak widać docieranie silnika jest zalecane, ale nie przez tyle kilometrów, a raczej przez pierwszy miesiąc jazdy. Docieranie to proces, gdzie nasze tłoki, pierścienie oraz inne części muszą się spasować między sobą. Na koniec dwie ciekawe ciekawostki na temat docierania silnika
- Czy wiedziałeś, że podczas docierania temperatura oleju może być wyższa nawet o parę stopni?
- Podczas docierania są większe naprężenia, przez co możemy zauważyć, że nasz samochód po docieraniu silnika może palić nawet o 0.1-0.2 litra na 100 km mniej.