Strona głównaNaprawaCzujnik temperatury płynu chłodzącego – jakie są objawy awarii?

Czujnik temperatury płynu chłodzącego – jakie są objawy awarii?

-

Czujnik temperatury płynu chłodzącego ma znaczący wpływ na jakość pracy silnika. Ten niewielki element odpowiada za dostarczenie sterownikowi silnika pojazdu informacji na temat roboczej temperatury pracy jednostki. Jakie mogą być objawy i konsekwencje usterki czujnika temperatury?

Jak działa czujnik temperatury płynu chłodzącego?

Czujnik temperatury płynu chłodzącego ma za zadanie kontrolować, czy silnik pracuje w optymalnej dla siebie temperaturze. Robi to poprzez monitorowanie temperatury płynu chłodzącego. Zwykle powinna ona wynosić około 90 – 100°C. Kiedy jego temperatura wzrasta, napięcie elektryczne czujnika spada i odwrotnie. Na podstawie informacji przekazywanych przez czujnik komputer pojazdu decyduje o wielkości dawki mieszanki paliwowo-powietrznej dostarczanej do komory spalania oraz samym momencie spalania.

Objawy uszkodzonego czujnika temperatury

Kiedy czujnik temperatury płynu chłodniczego ulegnie awarii, może nie odczytywać właściwie wartości temperatury. Przekłada się to na niewłaściwe dobieranie przez sterownik pojazdu parametrów zapłonu paliwa. Jakie objawy generuje taka awaria?

We współczesnych samochodach usterka czujnika temperatury płynu wiąże się z przejściem pojazdu w awaryjny tryb pracy. Wówczas na desce rozdzielczej ukazuje się odpowiedni komunikat, a samochód zachowuje się odczuwalnie inaczej. Taką sytuację może generować wiele usterek wielu podzespołów, dlatego też zawsze należy przeprowadzić dokładną diagnostykę.

Objawami, które mogą nakierować nas na poszukiwanie awarii właśnie w czujniku temperatury płynu chłodzącego, są wyższe niż standardowe obroty na biegu jałowym, problemy z uruchomieniem silnika czy wyższe zużycie paliwa. Opisane sytuacje także mogą być generowane przez innego typu usterki (np. awarię przepływomierza), więc by dokonać ostatecznej weryfikacji przyczyny problemu, nie obejdziemy się bez testera diagnostycznego.

Często awarii winne są przewody elektryczne prowadzące do czujnika. Wówczas w pamięci komputera pokładowego możemy znaleźć informację o zwarciu lub przerwach w odbiorze sygnału. Jeżeli winny jest sam czujnik, w systemie znajdziemy błąd związany z niewłaściwą minimalną temperaturą roboczą płynu chłodzącego. Jest to bezpośrednia przyczyna przejścia pojazdu w awaryjny tryb pracy.

Jak wymienić czujnik temperatury płynu chłodzącego?

Przed decyzją o wymianie czujnika temperatury płynu chłodzącego warto najpierw sprawdzić całe okablowanie łączące czujnik z gniazdem sterownika silnika. Jeżeli na pierwszy rzut oka nie widać uszkodzeń, należy przejść do wykonania pomiarów z użyciem omomierza (pomiar oporów na zaciskach czujnika) i woltomierza (pomiar napięcia zasilającego czujnik). Osoby, które nie mają doświadczenia w elektryce pojazdowej, powinny przekazać tę czynność profesjonalistom. Jeżeli stan kabli jest bez zarzutu, a pomiary wskazują na awarię samego czujnika, należy przejść do jego wymiany. Próby naprawy czujnika temperatury płynu chłodzącego nie są zalecane.

zbiorniczek z płynem chłodniczym

Sama wymiana czujnika temperatury płynu chłodzącego jest procesem łatwiejszym niż zdiagnozowanie jego usterki. W większości przypadków konieczne okaże się jednak podniesienie samochodu na podnośniku. Czujnik temperatury płynu chłodniczego znajduje się zwykle w obudowie termostatu lub przestrzeni w bezpośrednim jego sąsiedztwie. Często, aby dokonać jego demontażu, konieczne jest wymontowanie innych podzespołów, np. akumulatora. Zależy to od indywidualnych cech konstrukcyjnych samochodu.

Po uzyskaniu dostępu do czujnika wystarczy tylko odpiąć go z gniazda łączącego z komputerem pojazdu oraz odkręcić odpowiednim kluczem. Po demontażu czujnika, na zewnątrz wydobędzie się pewna ilość płynu chłodniczego. Nowy czujnik przykręcamy na miejsce poprzedniego i podpinamy do gniazda komputera. Nie zapomnijmy o uzupełnieniu poziomu płynu chłodniczego do prawidłowej wartości.

Czujnik temperatury płynu chłodniczego – ile kosztuje wymiana?

wymiana płynu chłodniczego

Awaria czujnika temperatury płynu chłodzącego może wygenerować pewne koszty przy ewentualnych problemach z jej właściwą diagnostyką. Jeżeli szybko uda nam się zorientować, że winny jest uszkodzony czujnik temperatury, sama naprawa nie powinna być droga. Czujniki kosztują zazwyczaj od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych, w zależności od marki pojazdu i producenta części. Sama wymiana czujnika nie powinna zająć wiele czasu doświadczonemu mechanikowi, aczkolwiek również jest to zależne od konkretnego modelu pojazdu. Jeżeli dostęp do czujnika będzie utrudniony, zapłacimy za usługę więcej.


Czy wymianę czujnika temperatury płynu chłodzącego warto wykonać na własną rękę? Teoretycznie nic nie stoi na przeszkodzie, gdyż jest to proces stosunkowo prosty, dla osób lubiących „pogrzebać przy samochodzie”. Pamiętajmy jednak, że w celu zdiagnozowania problemu z czujnikiem musimy wykorzystać urządzenia pomiarowe, które rzadko stanowią wyposażenie przydomowych garaży. Wizyta w warsztacie samochodowym może zatem i tak okazać się nieunikniona.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

POPULARNE

Odsiarczanie i regeneracja akumulatora

0
Odpowiednia praca naszego samochodu w głównej mierze wynika nie tylko z prawidłowej jego eksploatacji, ale również poprzez odpowiednią jego konserwację. Oprócz sprzątania i mycia...

OSTATNIE POSTY